Muziekles koperblazen

Leer een koperinstrument bespelen, in je eentje of samen met anderen!

Wordt het een trombone met zo'n leuke schuif?  Of ga je liever de laagte in met een bastuba?
Start met les en ontdek wat jij leuk vindt!




Welke muziekinstrumenten?

Koperblazen is het bespelen van instrumenten gemaakt van koper. Soms wordt het Engelse woord 'brass' gebruikt om deze instrumenten aan te duiden. Hieronder kun je kennismaken met de instrumenten die je bij Koperblazen.nl kan leren bespelen:

Trompet, Bugel, Kornet

Trombone en bastrombone

Bariton, Alt-hoorn, Tenortuba, Euphonium

Hoorn

Bastuba, Sousafoon 

Neem contact op voor een proefles koperblazen! 

Lees verder op deze pagina voor:

  • Tarieven muziekles
  • Wat zijn koperinstrumenten?
  • Muziekles bij Michiel
  • De instrumentkeuze
  • Leslocatie in De Bilt

Tarieven muziekles

Btw-toeslag op muziekles

  • Voor muziekles aan minderjarigen van 21 jaar of jonger geldt een btw-toeslag van 0%.
  • Voor muziekles aan volwassenen ouder dan 21 jaar geldt een btw-toeslag van 21%


Voorwaarden muziekles bij Koperblazen.NL

  • Individuele muzieklessen kunnen tot 48 uur voor aanvang kosteloos geannuleerd worden.
  • Op locaties buiten De Bilt reken ik reiskosten o.b.v. €0,23 cent per gereden kilometer.
  • Een wekelijks lespakket houdt in dat de leerling elke week op een vaste tijd muziekles krijgt, met uitzondering van de schoolvakanties.
  • Leerlingen die wekelijks les nemen kunnen voor slechts €10,00 per maand een pBone trombone lenen. 
  • Bij muzieklessen op muziekscholen of bij muziekverenigingen gelden in overleg andere regels en tarieven. 

Privéles op afspraak 

(niet wekelijks les)

1 uur €60,00 ex. btw
45 min.
€48,75 ex. btw
30 min. €32,50 ex. btw

10 lessen op afspraak

(privélessen op afspraak ingepland)

10 lessen van 1 uur (volwassenen en gevorderden)
€600,00 ex. btw (vooruitbetaling)
10 lessen van 30 min. (kinderen en beginners)
€325,00 ex. btw (vooruitbetaling)

Wekelijks privéles

(elke week les op een vast tijdstip, m.u.v. de schoolvakanties)


1 uur €50,00 ex. btw
30 min. €27,50 ex. btw
20 min.
€20,00 ex. btw

Groepslessen (op basisscholen)

(AMV-les, algemeen muziekonderwijs)

1 uur €75,00 ex. btw
30 min.
€40,00 ex. btw

(pBone) workshop koperblazen

(Koperblazen beginners of gevorderden, improvisatielessen)

Mail voor een gratis offerte
(afhankelijk van locatie, tijdsduur en aantal deelnemers)

Subsidieaanvraag muziekles

Voor muziekles bij Koperblazen.nl is subsidie aan te vragen bij onder ander Stichting Leergeld, de U-pas en het Jeugdfonds Sport en Cultuur

Locatie muziekles bij Koperblazen.NL in De Bilt

Google Maps inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Google Maps cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

De eerste muzieklessen in het koperblazen

Hieronder zie je mijn lesvideo's om zelf trompet of trombone te leren spelen. Op mijn YouTube kanaal is een playlist te vinden met lesmateriaal voor beginnende koperblazers.

Tijdens de eerste muzieklessen gebruiken we deze lesvideo's:

YouTube

YouTube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de YouTube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen
YouTube

YouTube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de YouTube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

Muziekles bij Michiel

Bij de eerste muziekles maak je kennis met het muziekinstrument: Hoe hou je het vast? Hoe maak je geluid? Hoe beweeg je de schuif en druk je de ventielen in? Als deze basis gelegd is gaan  we in een lesboek aan de slag met de basis van het koperblazen: Embouchure trainen, het spelen van natuurtonen en het spelen van de eerste liedjes.

De basis van het koperblazen: Wat is embouchure?

Voor alle koperinstrumenten geldt hetzelfde principe: Je blaast lucht, je tuit je lippen waardoor ze gaan trillen en maakt daardoor de zogenaamde "buzz". Buzzen is het geluid dat je maakt als je lippen trillen. Dit buzzen doe je vervolgens op je mondstuk en voor je het weet kun je al melodieën buzzen, bijvoorbeeld "Jingle Bells". Vervolgens zet je het mondstuk op je instrument en de buzz wordt versterkt door het koperinstrument. Het trainen van de lippen en ontwikkelen van een mooie buzz noem je ook wel het trainen van je embouchure. 

Natuurtonen op een koperblaasinstrument

Na veel oefenen krijg je een mooie klank en kun je met de ventielen of de schuif verschillende tonen produceren. Je kunt ook hogere en lagere tonen produceren zonder de schuif of ventielen te bewegen. Deze tonen noem je natuurtonen: tonen die je in een vaste volgorde door het instrument blaast als je omhoog en omlaag gaat. Het oefenen van het blazen van deze natuurtonen noem je het blazen van lipbindingen.

Het spelen van de eerste liedjes en improvisatie 

Bij het lesgeven aan beginnende leerlingen begin ik vaak met het aanleren van liedjes op het gehoor. In het vervolg werk ik aan het ontwikkelen van een muzikaal gehoor en ritme, leren noten lezen, leren samenspelen, techniek en leren improviseren.

"Het belangrijkste is dat de leerling plezier haalt uit het koperblazen.  De focus van de lessen zal dan ook liggen op het leren beheersen van het instrument en het leren samenspelen met andere leerlingen."

Wat is een trompet, bugel of kornet?

De trompet heeft een scherpe en hoge klank en wordt gebruikt in klassieke symfonieorkesten, dweilbands, brassbands, harmonie- en fanfareorkesten en jazz ensembles zoals bigbands. Er bestaat een groot aantal verschillende trompetten variërend van de bastrompet tot de piccolo trompet. De gebruikelijke stemming van de trompet is Bes, maar er bestaan ook trompetten gestemd in A, C, D, Es, F en G.

De bugel is een koperinstrument uit de trompetfamilie die veel ronder en zachter klinkt dan de trompet. De bugel wordt veelvuldig in fanfares gebruikt en ook in de jazzmuziek als er een wollige speelwijze vereist is. Het instrument is ontworpen door Adolphe Sax, die wilde dat het op een trompet leek, maar een zachtere en warmere klank had.

De kornet lijkt veel op een trompet, maar heeft een net iets andere voorgeschiedenis: het stamt af van de posthoorn (cornetta betekent letterlijk "hoorntje"). De kornet staat in Bes gestemd, maar in de brassband komt ook nog de Es-kornet voor.

Trompet, bugel of kornet les bij Michiel
Trompet les bij trompetleraar Michiel in De Bilt of Utrecht is een geweldige manier om te leren trompetspelen. Michiel is een ervaren trompettist en leraar met jarenlange ervaring in het geven van trompet les. Hij is gepassioneerd over het delen van zijn kennis en vaardigheden met zijn leerlingen en streeft ernaar om iedereen te helpen om het beste uit hun muzikale potentieel te halen.

Tijdens de trompet les bij Michiel leer je de basisbeginselen van het trompetspelen, zoals hoe je de trompet moet vasthouden en hoe je de juiste toonhoogte moet produceren. Je leert ook hoe je muziek kunt lezen en hoe je samen kunt spelen met andere muzikanten. Michiel geeft ook advies over hoe je jouw trompetkennis kunt verbeteren door middel van oefening en hoe je jezelf kunt voorbereiden op optredens en audities.

De trompet les bij Michiel is geschikt voor muzikanten van alle niveaus, van beginners tot gevorderden. Hij biedt individuele en groeplessen aan, afhankelijk van wat het beste bij je past. Of je nu een professionele muzikant wilt worden of gewoon wilt leren hoe je een leuk instrument kunt spelen, Michiel kan je helpen om je doelen te bereiken.

Als je interesse hebt in trompet les bij Michiel, neem dan gerust contact met hem op om te vragen naar beschikbare tijden en tarieven. Hij zal graag met je praten over hoe hij je kan helpen om de trompet te leren spelen en om je muzikale ambities waar te maken.

Neem contact op voor een proefles 

Wat is een trombone?

De trombone is het leukste muziekinstrument uit de koperfamilie, vanwege zijn unieke schuifgeluid de "glissando". De meeste koperinstrumenten maken gebruik van ventielen om de toonhoogte te veranderen. De trombone heeft echter een schuif die de buislengte van het instrument kan verlengen, waardoor de toonhoogte lager wordt. Het woord "trombone" komt van het Italiaanse woord "tromba" (trompet), waarbij -one grote trompet betekent.

Tenortrombone met kwartventiel
Vaak heeft een trombone ook een extra ventiel waardoor extra laag kan worden gespeeld. Dit noem je dan een trombone met kwartventiel, omdat het ventiel ervoor zorgt dat de toon een reine kwart lager wordt.

Bastrombone
Dit is hét instrument voor de trombonist die van laag spelen houdt. Aan een bastrombone zit een kwart- en een kwintventiel, waardoor je net zo laag kan spelen als een bastuba.

Trombone les bij Michiel
Als je op zoek bent naar trombone les in De Bilt of Utrecht, dan is les bij Michiel de perfecte keuze. Michiel is een ervaren trombonist en tromboneleraar met jarenlange ervaring in het geven van trombone les aan mensen van alle leeftijden en niveaus.

In zijn trombone lessen richt Michiel zich op het versterken van de techniek van zijn leerlingen, zodat ze beter in staat zijn om muziek te spelen die hen uitdaagt. Hij legt de nadruk op het opbouwen van een solide basis, zodat leerlingen hun muzikale vaardigheden kunnen blijven ontwikkelen terwijl ze vorderen.

Naast het werken aan techniek, legt Michiel ook veel nadruk op het leren spelen met emotie en expressie. Hij helpt zijn leerlingen om hun muzikale ideeën tot uitdrukking te brengen en om te communiceren met hun publiek op een manier die rijk is aan emotie en betekenis.

Of je nu een beginner bent of al enige ervaring hebt op de trombone, Michiel heeft de kennis en ervaring om je te helpen je muzikale doelen te bereiken. Als je op zoek bent naar trombone les in De Bilt of Utrecht, neem dan zeker contact op met Michiel om te zien wat hij voor jou kan betekenen.

Neem contact op voor een proefles 

Wat is een hoorn?

De hoorn is een bijzonder koperinstrument: het heeft vier ventielen die met de linkerhand bespeeld worden. Uitzondering is de Es hoorn die met de rechterhand bespeeld wordt. De hoorn is gestemd in F en de speler houdt de hoorn vast met zijn/ haar rechter hand in de kelk.

Vroeger werd de hoorn bij de jacht gebruikt of om signalen door te geven (posthoorn). Tegenwoordig is de hoorn bekend in harmonie-, fanfare-, en brassband orkesten, symfonieorkesten en soms ook in de jazzmuziek.

Hoorn les bij Michiel
Het volgen van hoornles bij hoornleraar Michiel in De Bilt of Utrecht is een unieke ervaring voor muzikanten van alle niveaus. Michiel is een ervaren hoornleraar die zowel professionele als amateurmuzikanten begeleidt om hun vaardigheden op het instrument te verbeteren.

Tijdens de lessen richt Michiel zich op het ontwikkelen van een stevige basis van techniek, zoals ademsteun, tongtechniek en vibrato. Daarnaast leert hij zijn leerlingen hoe ze hun muzikale expressie en interpretatie kunnen verbeteren door middel van het leren spelen van verschillende stijlen en muziekgenres.

Michiel is ook zeer geduldig en zorgt ervoor dat zijn leerlingen op hun eigen tempo kunnen leren. Hij biedt individuele lessen aan, zodat hij kan inspelen op de specifieke behoeften en doelen van elke leerling.

Als je op zoek bent naar een hoornleraar die je kan helpen om je vaardigheden op het instrument te verbeteren, dan is hoornles bij Michiel in De Bilt of Utrecht zeker een aanrader. Of je nu net begint met hoornspelen of al enige ervaring hebt, Michiel zal je helpen om je muzikale doelen te bereiken.

Neem contact op voor een proefles 

Wat is een bariton, tenortuba of euphonium?

De bariton is een saxhoorn en heeft een iets scherpere en hogere klank dan de euphonium. Een bariton heeft een smallere boring dan de eufonium en doorgaans drie ventielen in plaats van vier. In een conventionele brassband zitten twee baritons, ze worden vaak ook in harmonie- en fanfareorkesten gebruikt.

De tenortuba is eigenlijk een kleinere bastuba met een wat hogere klank. De tenortuba is in tegenstelling tot de bariton en de euphonium vaak uitgerust met cilinderventielen.

De eufonium is een koperinstrument uit de tubafamilie met een vergelijkbare klank van een baritonzanger. De naam euphonium komt het Griekse woord "euphonos" wat "mooiklinkend" betekent. Bijna alle eufoniums zijn uitgerust met drukventielen. De euphonium heeft een zachte ronde klank en kan met zijn vierde ventiel een reine kwart lager spelen dan de bariton en de tenortuba.

De eufonium behoort tot de standaardbezetting van het harmonie- en het fanfareorkest en van de brassband.

Muziekles in bariton of eufonium bij Michiel
Bariton of eufonium les in De Bilt of Utrecht bij Michiel is een geweldige manier om te leren spelen op een van deze fantastische instrumenten. Michiel is een ervaren muziekleraar met jarenlange ervaring in het geven van muziekles aan mensen van alle leeftijden. Hij is gepassioneerd over het delen van zijn liefde voor muziek en zal je alle vaardigheden en technieken bijbrengen die je nodig hebt om de bariton of eufonium te beheersen. Of je nu een beginner bent of al wat meer ervaring hebt, Michiel zal je helpen om je muzikale doelen te bereiken. Dus als je op zoek bent naar bariton of eufonium les in De Bilt of Utrecht, neem dan zeker contact op met Michiel om te zien wat hij voor je kan betekenen.

Neem contact op voor een proefles 

Wat is een sousafoon of bastuba?

De sousafoon is een bastuba die speciaal ontworpen is om bespeeld te worden tijdens het marcheren. Het is samen met de bastuba een van de grootste en zwaarste koperinstrumenten.

De bastuba is het laagste instrument van de koperfamilie. De bastuba is vaak gestemd in C, Bes of F en heeft een kwartventiel om in de laagte zuiver te kunnen spelen.

Bastuba of sousafoon les bij Michiel
Bastuba of sousafoon les bij Michiel in De Bilt of Utrecht is een uitstekende optie voor muzikanten die op zoek zijn naar professionele begeleiding op hun instrument. Michiel is een ervaren muziekleraar met veel kennis van zowel de bastuba als de sousafoon. Hij biedt individuele lessen aan voor spelers van alle niveaus, van beginners tot gevorderden. Tijdens de lessen legt Michiel de nadruk op het ontwikkelen van een goede techniek en het verfijnen van het muzikale oor. Hij is ook bereid om te werken aan specifieke stukken of muziekstijlen die de leerling interessant vindt. Als u op zoek bent naar professionele bastuba of sousafoon les in De Bilt of Utrecht, is Michiel een geweldige keuze.

Neem contact op voor een proefles 

Mijn filosofie over het geven van muziekles

Wat kenmerkt een goede muziekdocent?
Een goede muziekdocent wordt gekenmerkt door een combinatie van professionele kwaliteiten en persoonlijke eigenschappen. Naar mijn inzicht zijn zou een goede muziekdocent moeten beschikken over de volgende vaardigheden:

  1. Muzikale deskundigheid: Een goede muziekdocent heeft een diepgaande kennis van muziektheorie, techniek, interpretatie en stijl. Hij/zij moet in staat zijn om een muziekstuk op een begrijpelijke manier over te brengen aan de leerling.
  2. Geduld: Dit is essentieel bij het geven van muziekles, vooral bij beginners die worstelen met het beheersen van het muziekinstrument en het lezen van noten. Een goede docent blijft rustig en ondersteunend, ongeacht de uitdagingen waarmee de leerling wordt geconfronteerd.
  3. Communicatieve vaardigheden: Een goede muziekdocent kan informatie duidelijk en effectief overbrengen, luistert actief naar vragen van de leerling en en past zijn of haar aanpak aan op basis van de behoeften van de individuele leerling.
  4. Motiverend vermogen: Een goede docent kan leerlingen inspireren en motiveren om te oefenen en te groeien in hun muzikale vaardigheden. Hij/ zij kan een positieve leermotivatie genereren en ervoor zorgen dat de leerling gepassioneerd raakt voor muziek.
  5. Flexibiliteit in lesstijlen: Elke leerling is uniek, met verschillende sterke en zwakke punten. Een goede muziekdocent past zijn lesmethoden aan om aan de individuele behoeften van de leerlingen te voldoen en hun specifieke leerdoelen te ondersteunen.
  6. Empathie: Het vermogen om zich in te leven in de leerling en hun uitdagingen en emoties te begrijpen, is belangrijk. Een empathische docent kan beter inschatten wat de leerling nodig heeft en biedt de juiste ondersteuning.
  7. Organisatie en nauwkeurig werken: Een goede docent plant lessen en oefenschema's zorgvuldig en houdt de voortgang van de leerling schriftelijk of d.m.v. feedback bij. Dit helpt bij het bereiken van gestelde doelen en het behoud van structuur in de lessen.
  8. Inspiratie: Een goede muziekdocent is zelf een inspirerende muzikant en rolmodel. Hij/ zij laat zien wat er mogelijk is door hard te werken en door toewijding aan het vak te geven.
  9. Gedegen feedback: Constructieve feedback is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van leerlingen. Een goede docent kan opbouwende kritiek geven en concrete aanwijzingen geven om de prestaties van de leerling te verbeteren.
  10. Passie: Een goede muziekdocent is een gepassioneerd muzikant en deelt deze passie met zijn leerlingen. Dit enthousiasme kan aanstekelijk werken en de leerlingen inspireren om zichzelf te blijven ontwikkelen als muzikant of artiest.

Al met al draait het om het vinden van een docent die niet alleen professioneel bekwam is, maar ook in staat is om een positieve en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en genieten van hun muzikale reis.


Hoe zorg de leerling dat hij/zij een goede muzikant wordt?

Om beter te worden in je spel moet je op wekelijkse basis minimaal een kwartier per dag oefenen. Voor kinderen en ook voor volwassenen is het lastig om zich hiertoe te zetten. Daarom een aantal tips:

  • Plan een vaste oefentijd in, zodat het oefenen een gewoonte wordt (bijvoorbeeld altijd om 17:00 uur, vlak voor het avondeten).
  • Laat je kind zoveel mogelijk gelegenheden aan te grijpen om het geoefende te laten horen. Treed zoveel mogelijk op, bijvoorbeeld voor oma & opa, voor Sinterklaas, voor vriendjes, speel Kerstmuziek op school etcetera.
  • Beloon jezelf of je kind na elke goede oefensessie, bijvoorbeeld met een snoepje of een sticker.
  • Ontwikkel je muzikaliteit: luister diverse muziekstijlen, zing, leer drummen / ritmes klappen en ga naar concerten. Proef verschillende muziekstijlen op een manier waarop een chef-kok zijn eten bereidt en voorproeft.


Hoe zorgt de docent dat de leerling gaat oefenen?

  • Om ervoor te zorgen dat leerlingen oefenen voor hun muzieklessen, moet de docent effectief communiceren en haalbare doelen stellen. 
  • Tijdens de les speelt de docent het oefenmateriaal voor en begeleidt de leerling bij het spelen. De docent kan ook tips geven voor efficiënter oefenen en positieve bevestiging gebruiken om de motivatie te stimuleren. Het doel is om leerlingen te inspireren en te ondersteunen bij hun muzikale ontwikkeling.


Waarom kunnen leerlingen gemotiveerd zijn om naar muziekles te komen?

  • De les is leuk / gezellig.
  • Veel spelen en/of duidelijke, goede feedback van de docent.
  • Variatie in het repertoire.
  • Na afloop goed gevoel dat de les ervoor gezorgd heeft dat de leerling meer begrijpt of iets heeft bereikt wat hij voor aanvang van de les nog niet kon.
  • Problemen, hulpvragen worden goed geanalyseerd door de docent en aangepakt.


Wanneer zijn leerlingen gemotiveerd om een muziekinstrument te leren bespelen?

  • Optredens / sociale interactie
  • Applaus, complimenten door omgeving
  • Vriendschappen die ontstaan / netwerk
  • Allure als artiest
  • Invloed en verenigingsgevoel
  • Artistieke ontwikkeling
  • Het ontwikkelen van intellectuele en emotionele vaardigheden.


Wanneer kan een leerling niet gemotiveerd zijn?

  • De uitleg door de docent is onduidelijk.
  • Het speeltempo in de les ligt te hoog, waardoor de leerling de les niet kan bijbenen.
  • De docent houdt geen rekening / past zich niet aan aan het niveau van de leerling.
  • Psychosociale (leer)problemen van de leerling.


Wat kan de docent verbeteren omtrent coaching (motivatie)?

  • Een goede muziekdocent kan zijn leerlingen motiveren door begrip, het stellen van leerdoelen, het geven van positieve feedback, het geven van beloningen, het stimuleren zelfreflectie en een inspiratie zijn voor de leerling.
  • Docent vraagt aan de leerling waarom hij niet wil of kan oefenen.
  • Docent kan actief goed leergedrag belonen met complimenten of bijvoorbeeld stickers


Neem contact op voor een proefles